Svar: Hvad er retningslinjerne for gluten
17. januar 2022
Alder:
4 mdr.
Kære Christina
Tak for dit spørgsmål omkring gluten, som jeg naturligvis meget gerne vil besvare:)
I 2015 kom der nye retningslinjer blandt andet omkring gluten. Hvor man tidligere anbefalede, at børn ikke fik glutenholdig kost før 6 måneders alderen, så er anbefalingen nu (og har været det siden 20215), at:
"Børn kan tilbydes glutenholdige produkter i variation med ikke-glutenholdige produkter i stigende mængde, fra barnet begynder med skemad" (SST, 23/02/2015).
Det betyder, at børn i 4-6 måneders alderen gerne må tilbydes skemad, som indeholder gluten, og at de glutenholdigeprodukter tilbydes gradvist. Der er ikke videnskabelig dokumentation for, at det forebygger cøliaki, at man først giver gluten efter 6 måneders alderen.
Din dreng må altså gerne få sin fuldkornsgrød, selvom denne indeholder gluten. Det vil dog være en god idé, at du ikke giver ham dette dagligt, men netop varierer med f.eks. majs, hirse, boghvede, ris og quinoa, der ikke indeholder gluten. Hvede har det højeste glutenindhold, mens rug og havre har et lavt glutenindhold, og det anbefales, at du varierer mellem de forskellige produkter.
Så, jeg vil ikke anbefale dig, at du giver din dreng samme slags grød dagligt. Det handler dog ikke kun om hensynet til glutenindholdet, men handler også om, at det vil være rigtig fint, at du generelt varierer hans indtag, så han får forskellige næringsstoffer, men også naturligt møder forskellig smag og konsistens. Det er helt naturligt, at han skal tilbydes f.eks. majsgrød og hirsegrød flere gange, før han har vænnet sig til det og er fortrolig med det.
Grød lavet af mel vil naturligt få en cremet konsistens, hvor grød lavet af flager får en mere fnugget konsistens. I takt med at han bliver ældre og vænnes til at spise grød, som har lidt mere bid, så vil du også kunne introducere f.eks. øllebrød og havregrød for ham.
Jeg håber, at du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske