Svar: Hvad er retningslinjerne for gluten

17. januar 2022

Alder:
4 mdr.

Kære Christina

Tak for dit spørgsmål omkring gluten, som jeg naturligvis meget gerne vil besvare:)

I 2015 kom der nye retningslinjer blandt andet omkring gluten. Hvor man tidligere anbefalede, at børn ikke fik glutenholdig kost før 6 måneders alderen, så er anbefalingen nu (og har været det siden 20215), at:

"Børn kan tilbydes glutenholdige produkter i variation med ikke-glutenholdige produkter i stigende mængde, fra barnet begynder med skemad" (SST, 23/02/2015).

Det betyder, at børn i 4-6 måneders alderen gerne må tilbydes skemad, som indeholder gluten, og at de glutenholdigeprodukter tilbydes gradvist. Der er ikke videnskabelig dokumentation for, at det forebygger cøliaki, at man først giver gluten efter 6 måneders alderen.

Din dreng må altså gerne få sin fuldkornsgrød, selvom denne indeholder gluten. Det vil dog være en god idé, at du ikke giver ham dette dagligt, men netop varierer med f.eks. majs, hirse, boghvede, ris og quinoa, der ikke ...

Annonce

... indeholder gluten. Hvede har det højeste glutenindhold, mens rug og havre har et lavt glutenindhold, og det anbefales, at du varierer mellem de forskellige produkter.

Så, jeg vil ikke anbefale dig, at du giver din dreng samme slags grød dagligt. Det handler dog ikke kun om hensynet til glutenindholdet, men handler også om, at det vil være rigtig fint, at du generelt varierer hans indtag, så han får forskellige næringsstoffer, men også naturligt møder forskellig smag og konsistens. Det er helt naturligt, at han skal tilbydes f.eks. majsgrød og hirsegrød flere gange, før han har vænnet sig til det og er fortrolig med det.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Grød lavet af mel vil naturligt få en cremet konsistens, hvor grød lavet af flager får en mere fnugget konsistens. I takt med at han bliver ældre og vænnes til at spise grød, som har lidt mere bid, så vil du også kunne introducere f.eks. øllebrød og havregrød for ham.

Jeg håber, at du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder